Blogg / ahardslojdlife

Om slöjdens villkor.

30 september 2013

När jag var i början av min slöjdkarriär, den började för övrigt med knivmakeri i ett kallförråd utanför Uppsala följt av Vindelns folkhögskola, så snappade man snabbt upp vissa namn i branschen. De var inte många,  och de var lite flyktiga. Jag såg Per Helldorffs äpple- och bananskrin, som inte riktigt föll mig i smaken men han gjorde ju tråg också, på ett galleri i Uppsala och namnet fick ett skimmer. Sedan såg man kanske en artikel eller en bild. Ja, Google och internet var ju okänt, åtminstone i slöjdvärlden och definitivt i min värld. På så sätt blev de till någon sorts mytiska mästare och förebilder.

Vad man inte förstod då var att av de där få namnen var det flera stycken som egentligen inte levde på slöjden. De jobbade som hemslöjdskonsulenter eller slöjdlärare på deltid, eller var i de flesta fall mångsysslare av olika slag. Hankade sig fram.

Det är kanske dit som drömmen om att slöjda tar de flesta av oss? Till en tillvaro som framhankande mångsysslare med en kreativt givande men omöjlig fritid. Nej, jag vet inte. Men jag minns att jag såg en del av de som gick tvåan på Vindeln gå ut och i sin iver skaffa en verkstad där de sedan stod utan att veta riktigt vad de skulle leva av. Och jag minns att vi var på ett besök hos Wille Sundqvist sista veckan på Vindeln, vi hörde honom berätta och vi slöjdade och täljde. I slutet på dagen sade Wille att ”Vindeln är en bra skola och en bra utbildning, men ni kan inte tälja skedar”. Han var inte heller så imponerad av skärpan på våra knivar. Den kritiken tog jag dock inte åt mig, det var mig en del gick till när deras verktyg var slöa! I vilket fall så gick det upp för mig att jag inte var fullärd efter två års slöjdutbildning.

Det är en lång väg att bli slöjdare, men ibland känns den nästan löjligt lång. Det dröjde mer än tio år innan jag tog steget och slutade mitt heltidsjobb efter att ha registrerat företaget något år tidigare. Nu arbetar jag som egen företagare i byggbranschen mestadels, med timmerjobb och byggnadsvård, men visst blir det en del slöjd också – när jag har tid.

Jag tänker på allt det här när jag läser om ett av de där namnen, de där mytiska mästarna och förebilderna. Nämligen Anders Lindberg som har jobbat med grön slöjd i sin hantverksby i Göteborg i 19 år, skrivit, sålt verktyg online, hållt otaliga kurser och slöjdade ett hundratal stolar till en medeltidskyrka någonstans. Nu ska stadsbyggnadsnämnden ta beslut om en tennishall med parkering där Anders håller till. Fast han i slöjdvärlden är ett etablerat namn. Nu får han flytta på sig.

Slöjdens ställning har alltid varit lite underlägsen idrotten. Det är konstigt egentligen med tanke på att slöjden har ett eget departement (kulturdepartementet) och statlig myndighet (nämnden för hemslöjdsfrågor). Kanske behöver helt enkelt inte idrotten något eget departement, den får sina hallar och ytor och pengar i alla fall. Hemslöjden får förvisso också sina pengar. De går till största delen till hemslöjdskonsulentverksamheten (som drivs av Nämnden för hemslöjdsfrågor). En mindre del går till projektmedel som till största delen söks av hemslöjdskonsulenter och Nämnden själva. Inget av stödet går alltså till arbetsstipendier eller liknande för utövande slöjdare.

Tänk om slöjden sågs som idrott istället för kultur? Jag menar, det är ju en aktivitet som engagerar kroppen, stärker händer, armar, rygg och bål. Man får frisk luft. Den kan vara redskapsintensiv eller väldigt enkel… Inom idrotten, såväl som slöjdrörelsen, finns en stor ideell organisation.

På elitnivå ser det dock lite olika ut. Jag hade länge kontakt med en skedsamlare som mailade och skulle samla skedar från världens bästa skedtäljare. Han berättade vilka han hade skedar av, vart han skulle ställa ut sin samling och hur seriös han var med detta. Han ville helt enkelt att jag skulle donera en sked, tror jag. Och det underliga var att jag övervägde detta så länge innan jag sade tack men nej tack. Som slöjdare är man ständigt i korpligan. Eliten är väl i så fall de statliga tjänstemännen – hemslöjdskonsulenterna?

 

Fotnot 1: jag har själv arbetat som hemslöjdskonsulent och gått Högre Hemslöjdsutbildning.

Fotnot 2: när en knivsamlare vill ha en i sin samling går det till som följer: ingående frågor om hur länge man gjort knivar, vad man känner till om knivar, vart man håller till mm. Vrider och vänder på kniven, hummar, pratar med frun, visar frun, tackar och går iväg. Kommer tillbaka efter en halvtimme, säger ”jag var tvungen att gå till bankomaten. Jag samlar förrästen på knivar.”

https://www.direktpress.se/goteborg/Nordost/Nyheter/Hantverkets-dagar-pa-Kviberg-ar-raknade/

30 september 2013
Blogg / ahardslojdlife

på fri hand

8 april 2024
på fri hand

På Ljusdalsbygdens museum i Ljusdal hugger jag i utställningen På Fri Hand, som är finansierad med projektmedel från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Det är en utställning med fokus på att ta tillvara material från grunden. Bara detta – att se materialet trä som en möjlighet redan där det står på rot, eller för den delen ligger fällt på plats – är något som snabbt försvinner i ett konsumtionsmönster där vi har blivit vana vid att se allt processat. En man som besökte min verkstad för en tid sedan frågade vart jag fick tag på material och vad jag använde. Eftersom min verkstad är omgiven av uppvuxen tät skog som inte blivit gallrad eller rörd på många år så kändes frågan lite märklig. Han förtydligade sig med att fråga vart han kunde köpa material till sitt slöjdande.

Men jag har tidigare fått samma sorts fråga kring min slöjd; en gång när jag satt och täljde skedar i min öppna verkstad på Stenegård i Järvsö frågade en kvinna vad man skulle använda mina skedar till. Hennes fråga gav mig en känsla av att vi bara förväntar oss att finna bruksföremål i stora varuhus, där det står tydligt ”kök” på en stor skylt som visar oss vägen till hyllmetrar med massproducerade varor. Det är för många människor bara det man förknippar med köp. Att köpa en sked av någon som precis har tagit en bit färskt trä och processat framför dina ögon är en mycket ovan situation för många människor. Så ovan att vi inte förstår vad som händer. ”Vad är det du har gjort?” Vi är mer bekväma med och präglade på mellanhänder, grossistled, återförsäljare, och kanske mest av allt reklam. Faktiskt, tror jag. Och det är ingen värdering i det.

Så mannen som ville hitta slöjdvirke såg nog framför sig hur jag åkte till någon byggvaruhandel och rullade in med släpet till avdelningen för ”prima färskt slöjdvirke”.

För några veckor sedan höll jag en föreläsning om min slöjd för ett nätverk för skog och skogsprodukter i Gästrikland. Jag skulle prata om min slöjd utifrån vad skogen har för betydelse för min slöjd. Och när jag tänkte efter så insåg jag att jag har tagit skogen helt för given. Den är så nära, själva förutsättningen för det jag gör. Men det är nog det som gör slöjden unik, och det är det vi vill visa i utställningen På Fri Hand. Den unika produktionsformen, dess möjligheter och potential även inom inredning och bygge. Ett hantverksmässigt kunnande och tänkande är en förutsättning om vi vill öka förädlingsgraden på vår skog

Blogg / ahardslojdlife

bokprat

18 mars 2024
bokprat
Blogg / ahardslojdlife

Knivskola skaft

11 mars 2024
Knivskola skaft

Fortsättningen på min lilla knivskola, forma skaftet, slipning och betsning.

Hemslöjd åsikt

Gör det själv

Lappa och laga med Hemslöjd

Vill du få gratis nyheter och inspiration från Hemslöjd?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!