Vad skiljer virkning från andra sätt att uttrycka sig konstnärligt?
Att virka är intimt! Mycket mer intimt än andra medier jag jobbat med. Man har hela tiden fingrarna i garnet. Ingenting kommer emellan. Det är taktilt, nästan ursprungligt på något sätt. Dessutom upplever jag det som en process som aldrig avslutas. Jag planerar ingenting, jag fattar alla beslut i stunden och låter garnet styra.
Hur väljer du garner?
Intuitivt. För mig har varje garn ett eget »sound«. Det är svårt att förklara men det är en slags vibration jag uppfattar när jag rör vid det, och ännu mer när jag arbetar med det. Somliga garner är tystlåtna medan andra är högljudda och krävande. Det påverkar deras samspel. Ibland strävar jag efter dissonans, ibland harmoni. För mig är virkning en musikalisk syssla. Det finns en naturlig rytm och en puls. Och jag följer ett slags soundtrack. Jag bygger upp maskerna som om jag gjorde en låt, lager på lager – med en kombination av upprepningar, mönster och plötsliga avbrott.
Varför gör du masker?
Det beror på dubbelheten. En mask kan användas för att dölja vem du är, men också för att uttrycka dig. Jag har tänkt mycket på vad vi gömmer och vad vi berättar om oss själva. Vi konstruerar ju oss själva hela tiden, oavsett om vi bär mask eller inte, men masken erbjuder en möjlighet till en alternativ identitet. Du kan sudda ut den du vanligen är och få chans att visa upp en annan, kanske rentav sannare sida av dig själv.
Vad tänker du om att »alla vill virka« just nu?
Det är fascinerande att se hur virkning trendar i modet, särskilt bland yngre. Jag tänker att det kan vara en reaktion på den snabbsnurrande digitala världen. Ett sätt att få göra något mer personligt och unikt. Samtidigt är det förvirrande med intåget av »faux crochet« i klädbutikerna, maskinstickade plagg med ett virkat uttryck. Virkning ska göras för hand. Varje virkad maska är unik och speglar den tid, omsorg och avsikt som lagts ned. Företag som imiterar virkning plundrar den på mening och reducerar den till estetik utan själ. Medan maskiner strävar efter perfektion ligger virkningens sanna skönhet i dess icke-perfekta natur.