Monogrammets skönhet

Märkningen på textilier hos Zorn

Zornmuseets textilier förvaras och visas sedan ett par år i Zorns Textilkammare. Denna ändamålsenliga och vackra byggnad, ritad av arkitekten Anders Landström, har tilldelats det prestigefyllda Träpriset, som delas ut vart fjärde år.

Text Birgitta Sandström
26 augusti 1996

De märkta textilierna på Zorngården skiljer sig i de flesta fall inte från vad som annars är vanligt förekommande i förmögnare hem kring sekelskiftet. »Z« i alla former och i flera tekniker är oftast använt. Ibland återfinns även Emma Zorns initialer »E.Z«, men aldrig Zorns »A.Z«.

Textilförrådet är den kvinnliga domänen. Det traditionella användandet av märkning med vitt brodergarn för herrskapets sänglinne och handdukar liksom för bordslinnets damastdukar och servetter finns även på Zorngården. Märkningen vitt i vitt är uteslutande utförd i plattsöm. Den är överlag mycket välsydd med fina jämna stygn.

I rött är även den numrering utförd, som ofta gjordes för att framför allt lakansförrådet skulle slitas jämnt

Kökslinne liksom linne för tjänstefolket märktes i rött. Här har aldrig plattsöm använts, utan framför allt stjälkstygn och i mindre omfattning korsstygn. Några är ytterligt enkelt gjorda, så pass enkla att det nästan känns som om märkningen varit uppgifter i en sylektion för unga flickor. Andra är välsydda, ibland med dubbla konturer, av betydligt mer drivna sömmerskor.

I rött är även den numrering utförd, som ofta gjordes för att framför allt lakansförrådet skulle slitas jämnt. Man använde alltså lakanen i turordning efter nummer. Det är inte omöjligt att numreringen också hade till syfte att förhindra att ett eller annat textilföremål försvann.

Ett enstaka exempel på en annan typ av märkning är en våffelvävd handduk med röda ränder. I stora korsstygn sydda med rött garn står Z O R N. Detta är ett undantag som bara återfinns i denna handduk.

Denna påtagliga indelning av textilier märkta med rött eller vitt återspeglas även delvis i det äldre material som bevarats. Några damastservetter från Emma Zorns mormor, Sophia Meyerson, är märkta S.M i fin plattsöm i vitt. Bokstäverna är i frakturstil, sannolikt under inflytande från familjens tyskjudiska ursprung. I samlingarna finns också exempel på märkning från Emma Zorns mor, Henriette Lamm.

Intressant är att alla kvarvarande exempel med hennes initialer är märkta med rött. Det rör sig om en damastduk med tillhörande servetter och lakan med örngott. Initialerna är snirkligt ihopsatta till en enhet – duktygets märkning är utförd med stjälkstygn. Sänglinnets mycket vackra märkning är en kombination av plattsöm och stjälkstygn.

Sedan Mora hemslöjd grundades 1905 har en hel del märkning utförts på beställning. Även här förekommer en mängd variationer. En typisk gåva från Emma Zorn var den bordduk vävd i daldräll, som hon skänkte landshövding Holmquist i Falun. På båda kortsidorna mellan ornamentik i rött korsstygnsbroderi står likaledes i röda korsstygn: DENNA DUK SKÄNKTE EMMA ZORN I MORA TILL CARL FREDRIK HOLMQUIST i FALUN 29-de: SEPT. ÅR. 1917.

Ett abstrakt mönster med nästan karvsnittskaraktär i rött med ett gult Z över

Flera dukar av detta slag är kända med olika mottagare. En annan typ är den bordduk, vävd i daldräll i blått och vitt, märkt med blått på likartat sätt som den ovan nämnda, som sannolikt var en gåva till Emma Zorn, utförd på Mora hemslöjd med text: Emma Zorn 1928 Mora Julen Anno 1928. Tabletter i samma teknik är märkta E.Z 1930.

En typisk 30-talsstil har annars den duk vävd i en kypertvariation med tillhörande servetter, som är märkt och dekorerad i abstrakt mönster med blått och ljusrött till Emma Zorns 70-årsdag 1930. Av den mängd smådukar av olika slag som användes i ett sekelskifteshem på mindre bord, toalettbord, piedestaler, kommoder, tvättställ etc, är en del märkt. Här förekommer bl a ett abstrakt mönster med nästan karvsnittskaraktär i rött med ett gult Z över, rött och gult var de Zornska färgerna, liksom olika märkningar sammanfogade med exempelvis hålsömmar och dalsömmar.

Men alldeles speciellt för Zorngården är det linne som märktes med husfaderns eget namn, Zorns signatur. Sydd i stjälkstygn med rött märkgarn återfinns signaturen framför allt på toaletthanddukar av olika slag, alltifrån damast till kypert och dräll. Precis som Zorn själv har olika varianter på sin signatur, är både storlek och utförande på märkningen olika, naturligtvis beroende på sömmerskan, men även på att man använt olika förlagor.

Endast någon enstaka gång, återfunnet på bomullsörngott, har märkningen med signaturen skett med vitt i vitt och med ett mycket välgjort plattsömsbroderi.

Om det fanns någon speciell användning för det linne som är märkt med signaturen vet vi inte. Av tradition hänger dock fortfarande i gästrummen toaletthanddukar med Zorns signatur i rött – kanske som en påminnelse till den besökande – om det nu behövdes – om den betydelse som herrn i huset hade.

Birgitta Sandström är intendent vid Zornmuseet i Mora. Texten kommer ur Hemslöjd 4/1996.

26 augusti 1996

Vill du läsa fler artiklar om slöjd?

Prenumerera så får du tillgång till hela vår sajt.
Prenumerera

Gör det själv

Hemslöjd åsikt

Lappa och laga med Hemslöjd

Följ @hemslojd på Instagram

Låt oss inspirera dig!

Få Hemslöjds digitala nyhetsbrev gratis i din mailbox.
Jag godkänner att Hemslöjd sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Här kan du läsa vår integritetspolicy