Kära dagbok

Text Maria Diedrichs
Foto Ellinor Hall
3 februari 2025

»Varje morgon när jag vaknar sätter jag mig och syr, innan jag druckit mitt morgonkaffe. Jag tänker på det som en slags dagbok. De där morgontimmarna med nål och tråd.

Hej!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration!
Gå till Mina sidor för att få mer information

Vill du läsa hela artikeln?

Prenumerera! Då får du tillgång till alla våra artiklar på hemslojd.se. Väljer du pappersprenumeration ingår digital läsning!

Köp prenumeration här
Redan prenumerant?

Problem att logga in? Läs mer här.

Jag arbetar med den japanska sömnadstekniken sashiko. Jag syr och lagar mina egna kläder och antika japanska trastextilier – boro.

Tiden är i centrum för hela mitt konstnärskap. Allt handlar om tid. Även dagboken. Poängen är inte att jag ska göra ett visst stycke varje dag. Men att arbeta varje dag, leva med min konst och ägna den tid – det betyder mycket för mig.

Många små timmar läggs vid varandra. På så vis är dagboken basen för mitt arbete. Allt det andra växer ur den.

Dessutom är det praktiskt. Jag behöver mycket material till workshops och utställningar. Små lappar som tillsammans visar en bild av vad sashiko är.

När författaren Haruki Murakami ombes att berätta om sitt arbete svarar han alltid nej: »svaret finns i mina böcker«. Så tänker jag också. Hans arbete är att skriva. Mitt är att sy. Det är så jag förmedlar mina tankar. Jag kan inte berätta med ord vad sashiko är. Men svaret finns i det jag syr.

Därför är lapparna som utgör dagboken så viktiga. Varje lapp utgör en sida av min bok. Den handlar om sashiko, återbruk och mottainai – filosofin om att inte slösa. När deltagare på mina workshops studerar lapparna läser de min bok och förstår mycket mer än om jag hade skrivit med ord. 

Jag pratade med min syster. Hon syr också nästan varje dag. Varför håller vi på så, funderade vi. Jo, med varje stygn syr vi in lite tacksamhet mot våra förfäder.
Så är det.

Jag är tacksam för dagboken. Den ger mig tid att tänka. Jag tänker på kvinnorna i Japan som skapade de textilier jag lagar. Jag vill göra som de gjorde. Mäta mig mot dem. Jag lever med dem och umgås med dem när jag lagar. När jag sprättar upp lager på lager av tyg läser jag deras historier i stygnen.

Sedan syr jag in mina egna.«

Momiyama Takao är textilkonstnär. Han berättade för Maria Diedrichs. Ellinor Hall fotograferade.

Hemslöjd åsikt

Gör det själv

För dig som älskar att sticka

Vill du få gratis nyheter och inspiration från Hemslöjd?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!