– Alla har en relation till tapeter. Man minns barnkammaren eller mormors tapeter, säger Mats Qwarfordt.
Den ofrivillige tapetmakaren
I en liten röd stuga med vita knutar, mitt i Stockholms innerstad, finns familjeföretaget Handtryckta tapeter. Där jobbar Mats Qwarfordt, som älskar tapeter men hatar att tapetsera.
Hej!
Vill du läsa hela artikeln?
Köp prenumeration här
Det var Mats svärmor Birgit Burström som startade Handtryckta tapeter för mer än 30 år sedan. Till Långholmen flyttade de på 80-talet när fängelset stängde. Mats Qwarfordt har jobbat med Birgit de senaste sju åren. Innan han blev tapetmakare jobbade Mats som träslöjdslärare i många år. När han och Birgits dotter Sara nyss hade träffats bjöd Birgit hem dem på middag. Det var bara andra gången som Mats träffade Birgit.
– När hon fick höra att jag var trähantverkare sa hon direkt »Då ska du ta över här!«. Fast jag visste ingenting om tapeter då, berättar Mats.
På något sätt blev det ändå som Birgit tänkt och Mats började gå som lärling hos henne. Nu är Birgit pensionär och för ett år sedan köpte Mats företaget tillsammans med Sara.
Handtryckta tapeter är specialiserade på att rekonstruera och nytrycka tapeter men trycker också rullgardiner, bårder och linoleummattor. Enligt Mats finns det bara en handfull ställen i hela västvärlden som arbetar på samma sätt som de.
– Nischen är att du köper en lägenhet, ett torp eller ett slott. Och så bläddrar du fram något av tapetlagren i ett rum och hittar något du vill ha. Då klöser du ned fragmenten och kommer hit så rekonstruerar jag.
Mats pusslar ihop fragmenten och trycker en ny tapet som är en kopia av den gamla. Förutom helt handmålade tapeter använder han sig av blocktryck, screentryck och schablonering. Screentryck med hjälp av UV-känslig färg är vanligast. Blocktryck används bara till 1700-talstapeter och det är både dyrt och tidskrävande eftersom man skär ut en tryckstock i trä för varje färg. Det är den svåraste tekniken och, kanske just därför, den som Mats tycker är roligast.
– Helst vill jag få med alla fel också så att det blir riktigt likt. Om jag ser att det har gått loss en flisa i tryckstocken när tapeten trycktes på 1700-talet då tar jag med det, säger Mats.
I arkiven finns tusentals fragment från 1700- och 1800-talen men även vintagetapeter från i stort sett hela 1900-talet. Under Mats sju år i företaget har det bara hänt ett par gånger att någon kommit in med en tapet han sett förut.
Just nu nytrycker Mats tapeter av tapetmakaren Johan Norman som var verksam i Stockholm i slutet av 1700-talet. Mönstret Regina med motiv av rosor och skördefest, är det mest avancerade tapetmönster man har hittat från den tiden. Det innehåller sex olika tryckfärger, vilket var extremt ovanligt på 1700-talet.
– De svåraste mönstren är de roligaste att trycka. Har man ett mönster med 12 färger i gäller det ju att man inte gör fel på den nionde färgen.
Varje tapet blir unik. De går inte att trycka en masse eftersom färgerna härdar i ramen om man tar paus. Mats rekord är 34 tiometersrullar. Då tryckte han i sex timmar utan stopp.
När Birgit startade företaget var kunderna uteslutande institutioner som Statens fastighetsverk och olika hembygdsgårdar. Nu är de flesta kunderna privatpersoner.
– Det har blivit stort med kulturvård. Det ska vara kilsågade golv och linolja. Då är steget inte långt till att man också vill ha tapeter som hör till.
– Problemet är att folk är vana vid att kunna åka till Rusta och köpa tapeter för femtio kronor rullen. Tapeter ska inte kosta för man ska ju ändå tapetsera om snart. Men de här historiska tapeterna, deras bäst före-datum har gått ut för så länge sedan att de är tidlösa nu. Man behöver aldrig tapetsera om.
Maria Diedrichs har gått förbi huset på Långholmen hundratals gånger utan att veta vad som fanns där inne.
Sara Mac Key ville hellre ha betalt i tapetbårder än i pengar för den här plåtningen.