Då och då poppar de upp, debattörerna som hävdar att skolan skulle må bättre om ämnet slöjd ströks från schemat.
Nyligen hände det igen.
På en helsida i Dagens Nyheter fick skoldebattören Isak Skogstad breda ut sig. Där slog han raskt fast att: »Slöjd, elevens val, musik samt hem- och konsumentkunskap måste slopas helt.«
Om man föser ihop somliga ämnen och gör sig av med andra, får skolan mindre att greppa över och lärarna därmed mer tid till att göra sitt jobb, menade han. Justera därtill ett par styrdokument, så är saken biff. Inte med ett enda ord motiverade han däremot varför just slöjd, musik och hemkunskap skulle puttas över kanten.
Men alla kan vi se likheterna ämnena emellan: De är praktisk-estetiska.
Så då är vi här igen. I diskussionen om olika skolämnens värden.Och vi ser konsekvenserna av ett bildningsideal som utan reflektion prioriterar teoretisk kunskap framför praktisk. Som drar en skiljelinje mellan kropp och huvud.
Isak Skogstad och hans meddebattörer borde bemöda sig om att läsa på bättre. Idag finns forskningen som pekar på vikten av att utveckla hela människan. Senast att lyfta fram en del av den är den danske hjärnforskaren Kjeld Fredens, som nyss kom ut med boken Læring med kroppen forrest. Om han fick bestämma, och med förankring i forskning, skulle vi ge mer plats på schemat för både praktiska och konstnärliga ämnen. Om kroppen är involverad under skoldagarna, förklarar Fredens, lär sig barnen både mer och bättre – hela skolpaletten över. Och den som får chans att utöva konstnärliga aktiviteter, säger han vidare, tillägnar sig också enklare annan kunskap. Kropp och själ hänger alltså ihop. Konkretion och abstraktion är olika sidor av samma mynt.
Givetvis.
Samtidigt är jag trött på att alltid behöva rättfärdiga slöjden med en nytta. Den är viktig i sin egen rätt. Inte minst som mänsklighetens äldsta kunskapsform.
Hemslöjds senaste nummer kallar vi för Bärkraft. En bärkraftig skola som låter hela människan växa, vill vi så klart ha. Men nu tar vi oss också an andra aspekter av ordet.
Håll till godo!