Jag börjar mitt bloggande om mattan Sju Sorters Blommor med det som jag har gjort idag och igår. Jag har suttit i mitt kök och sökt Konstnärsnämndens projektbidrag. Jag fick medel 2018 för Fas ett i projektet. Då kunde jag ägna tid att rita blommor, träd och djur. Jag kan inte säga att jag skissade jättemycket, det blev en del. Från början var jag insprerad av en matta som jag har hemma. Det är en matta som tillhörde mina föräldrar och jag växte upp med den. Jag brukade drömma mig bort i den här mattan. Det var som att flyga till självaste paradiset…
Jag är inte klar med ansökan än. Det tar tid fast man inte tror det eftersom man inte behöver skriva så mycket egentligen. Jag behöver jobba vidare på den och göra den tydligare. Jag tänker att jag är en sådan människa som lägger min själ i det allra minsta jag gör och saker tar verkligen tid för mig. Wish me luck 🙂
Just det! Bordduken som syns på bilden har jag köpt för många år sedan i Lahore i Pakistan. Jag jobbade då en termin som lärare i illustration på Beaconhouse University. Duken är blocktryckt och är egentligen en schal. Det är så fascinerande att i tygbutiker i Lahore säljer man paket med tre matchande tygbitar. En till schalen, en till byxorna och en till tunikan. Dom passar ofta väldigt fint till varandra. Jag använder schalen och byxorna som bordsduk 😉 Tyget till tunikan är helt svart och har varit liggande sedan jag har köpt dom. Jag kanske kan lägga upp dom andra delarna i ett senare inlägg.
Att tvätta garnet efter färgning är en viktig del av arbetet. Ullgarn är grovt och växtrester fastnar i det. Det är därför garnet måste tvättas i strömmande vatten. En forsande flod är väldigt effektiv för att tvätta bort både ofixerad färg och växter som har fastnat i garnet. Iran är en av de länder som har drabbats av vår tids förändringar av ekosystem och även i Kurdistan som är ett bergsområde har många floder försvunnit. Navid min mattproducent skämtade halvt på allvar att man kanske borde ta garnet till Sverige och tvätta dem här.
Men till slut hörde han av sig och berättade om en flod som finns några mil norr om staden. Vi åkte dit tidigt på morgonen och satte igång.
Vi åkte dit med Mohammad som var daglönare och skulle tvätta garnet. Vi var en hel dag vid floden och det var underbart.
Efter det här var det bara att vänta på garnet att skulle torka, packas och sändas till Stockholm.
Håkan filmar Mohammad som tvättar.
Vi hängde upp garnet på en grind.Vi tog en promenade till en gård i närheten.
Idag är det 4:e april och det var länge sedan som jag uppdaterade bloggen. Det har varit mycket och tiden har gått fort. Jag måste lägga upp alla filmer som vi tog när vi var i Kurdistan sommaren 2021 eftersom det har hänt mycket sedan dess och jag vill hinna ikapp!
Jag skrev i förra inlägget om mina första dagar i Sanandaj då vi gick och spann garn i en grannby till Sanandaj. Resten av tiden gick åt till att färga garn. Jag hade 20 färger och det var inte helt lätt att handskas med alla färger. Jag var hos en färgare som heter Ali Ilanpour. Han är en av de få som är kvar som arbetar med färgning av garn på det traditionella sättet. Det sätt man har gjort i hundratals år.
Garnerna var handspunna och blev färgade med växter och blommor.
Det var magiskt att se en näve blommor sätta rosa färg och en annan växt sätta gul färg på ullgarnet.
Jag och Håkan anlände den 11:e juli till Teherans flygplats och åkte till Kurdistan efter några dagars vistelse i staden. Teheran var varmt och hårt drabbad av covid. Det var obligatoriskt att bära mask på offentliga platser och det var samma sak i Sanandaj.
Under tiden som jag planerade mattans produktion var jag i kontakt med en person som är matt-vetare, föreläsare, researcher och ritar mattor. Han Heter Toraj Zhole och är ett välkänt namn både i akademin och marknaden när det gäller mattor. Han föreslog att jag skulle tillverka mina garn i Kurdistan. Det var roligt för genom honom kom jag i kontakt med Navid som är mattproducent och som dessutom visade sig vara min syssling som jag inte hade träffat sedan jag var barn. Jag hade ingen koll på vad han gjorde. Så det var väldigt roligt att jobba med honom och prata om gemensamma barndomsminnen.
Vi träffade Navid dagen efter vi kom fram till Sanandaj en tidig morgon. Vi hade åkt nattbuss och var väldigt trötta. Sanandaj ligger i västra Iran och har en stark matt-tradition. Jag blev skickad dit eftersom Toraj Zhole, matt-vetaren, hade tyckt att mitt mönster liknar en viss sorts mattor som tillverkas där som har vad som kallas ett trädgårdsmönster och därför ta fram min mattas färger i Sanandaj. Jag blev glad att det fanns en sådan koppling som jag inte var medveten om.
Vistelsen i Sanandaj, staden som jag är född i och lämnat i tvåårsåldern var fint. Jag hade inte besökt staden på länge och det var nostalgiskt att återuppleva gamla minnen.
Innan resan hade jag ordnat med hjälp av Navid att garnet skulle vara färdigt för färgning så jag inte skulle förlora nån tid när jag var i Kurdistan.
Jag hade sett hur man där tar fram garnet som barn. På somrarna åkte jag och min familj till Kurdistan och bodde hos min mormor. Hon spann garn på sina lediga stunder framåt kvällen. Jag kommer ihåg henne i husets lilla trädgård med en jasminbuske och ett stort träd som jag tror var en sorts tall. Det fanns kanske en ros också. Mormor satt på trappan och spann garn. Jag dinglade med benen i den lilla bassängen och tittade på hur hon gjorde. Här vill jag passa på att hylla min mormor som inte var någon noggrann människa. Hon strävade inte efter någon perfektionism men gjorde saker ändå. När jag ser på de få handarbeten som finns kvar av henne idag ser jag ett slags rastlöshet i det hon gjorde. Hon var aldrig så fokuserad på resultatet så det ser ut lite hur som helst.
På den tiden var det många kvinnor som satt framför sina hus i gränderna och spann garn och pratade med grannen. Jag var väldigt ung men för ett barn som var på besök från miljonstaden Teheran lämnade synen av dem avtryck.
Men nu såg vi inga kvinnor som spann garn. Navid hade beställt mina garn från byarna utanför. Han pratade om hur en kvinna spinner väldigt fint garn och hur en annan inte alls gör det lika fint osv…
Håkan ville så gärna se och filma hur man spinner garn så vi åkte ut på landet till en by som ligger fint i bergen som många andra kurdiska byar.
Vi frågade en kvinna som hade en liten mataffär efter någon som kunde spinna garn. Hon skickade oss till ett hus lite längre upp. En pojke från det huset visade oss vägen.
Vi gick in i en liten gård och sedan upp några trappor och genom en port för att komma in i en stor trädgård där många kom och hälsade på oss.
Vi berättade att vi ville filma och då gick Delbar khanom och hämtade ull för att visa hur man gör. När hon kom tillbaks hade hon tagit på sig ett fantastiskt fint guldsmycke som man sätter på den kurdiska västen och flera fina armband.
Hon och hela hennes familj var väldigt öppna och varma och bjöd oss på björnbär och gurka från gården. Hon berättade att hon tidigare gjorde mattor men nu lägger mest tid på deras jordbruk (missa inte att titta på filmen).
Jag och Navid, matt-producenten, som barn. En liten herde som praktiserade hos sin pappa. Vi var på landsbygden för att filma några får som vi misstänker har gett oss garnet till mattan. Fru Delbar spinner garnet. I trädgården, Håkan filmar Delbar khanom. Sanandaj Här är porten till huset min mormor bodde i.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.
Vi använder också cookies och liknande tekniker från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats.
Dina inställningar gäller endast den här webbsidan och sparas som längst i 11 månader. Du kan närsomhelst ändra dina inställningar eller återkalla ditt samtycke genom att klicka på “Sekretess & Cookiepolicy” på denna webbsida.
Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Cookies kategoriserade som nödvändiga behövs för att webbplatsen ska fungera som tänkt. Dessa cookies ser till att basfunktionalitet fungerar på webbplatsen anonymt.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
11 månader
Används för att spara samtycke under kategorin "Marknadsföring".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 månader
Används för att spara samtycke under kategorin "Analys".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 månader
Används för att spara samtycke under kategorin "Nödvändiga".
hs_userissignedin
7 dagar
Håller prenumerant inloggad på webbplatsen.
transferprenlyreaderusertoken
Används för att om möjligt, logga in prenumeranten automatiskt på etidningswebbplatsen.
viewed_cookie_policy
11 månader
Används för att spara om besökaren gett samtycke eller inte till användandet av cookies.
wordpress_test_cookie
Används för att kontrollera om webbläsaren accepterar cookies.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper oss med data kring antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
_fbc
90 dagar
Facebook. Cookien sätts om användaren kommer till webbplatsen via en annons och om destinationsurlen innehåller parametern "fbclid".
_fbp
90 dagar
Facebook. Cookien ”_fbp” identifierar exempelvis webbläsare i syfte att tillhandahålla annonserings- och webbplatsanalystjänster.
_ga
2 år
Google analytics, _ga används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen. Läs mer här
_gat_gtag_UA_*
1 minut
Google analytics, Används för att spara ett unikt användar-ID. Läs mer här
_gid
1 dag
Google analytics, _gid används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen. Läs mer här
Annonscookies används för att ge besökare relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies följer besökare över olika webbplatser och samlar in information för att kunna erbjuda anpassade annonser.