– Det jag kommer visa är en svensk Glimåkra och en västafrikansk vävstol som delar samma varp. Den västafrikanska byggde jag i mitt förra projekt Weavers in the West och Glimåkran har jag ärvt av min mans farmor, berättar Marcia Harvey Isaksson. Till vardags är hon inredningsarkitekt och driver galleriet Fiberspace i Stockholm.
Marcia Harvey Isaksson väver själv och är intresserad av vävredskap och vilka varianter som finns runt om vi världen.
– Principen är den samma över allt. Den går ut på att skapa ett skäl för att enkelt kunna föra inslagstråden fram och tillbaka.
Ändå finns det flera olika typer av vävstolar och det går att utläsa hur exempelvis klimat och kultur har påverkat konstruktionerna. Maria Harvey Isaksson ger ett exempel:
– Hos den västafrikanska dragstensvävstolen är varpen utsträckt och man behöver mycket yta men på en svensk vävstol spänner man varpen runt en bom. I Västafrika har man kunnat väva utomhus medan här har man fått vara mer rationell med utrymmet.
I Västerås Konsthall kommer hon sätta upp de två vävstolarna och dra varpen rakt igenom. Två personer kan väva och trampa samtidigt.
Den västafrikanska vävstolens varp knyts egentligen runt en sten flera meter bort.
– När man väver kommer stenen närmare och närmare allt eftersom väven rullas upp. I utställningen har jag ersatt stenen med Glimåkran.
Konsekvensen blir att vävstolarna gradvis närmar sig varandra när besökarna väver.
– Jag vill belysa att det inte är så stor skillnad mellan olika vävtraditioner runt om i världen. Det är samma kunskap som fått olika uttryck. De blir också metaforer för oss människor. Det är mer som binder oss samman än som skiljer oss åt.
– Vävstolsdialogen handlar om vävning, men också om livet generellt.
Det går att delta i vävstolsdialogen 18-26 januari 2020 på Västerås Konsthall.