Vävd nostalgi

Nio meter handvävd Jämtlandsdräll tog plats på catwalken när Beckmans modestudenter visade sina examenskollektioner i våras. Alice Svensson Brostedt tycker hantverk är lika viktigt som design.

Foto Mathias Nordgren / Laris Rasidovic
28 juni 2022

Alice Svensson Brostedts examenskollektion från Beckmans modelinje har temat barndomsnostalgi. Hon har tänkt tillbaka på möbler och textilier som betydde mycket för henne i barndomen och försökt återskapa känslan av dem i form av plagg. För några år sedan köpte hon en begagnad kontramarsch-vävstol till sin etta på 28 kvadrat. På den har hon handvävt flera av tygerna till kollektionen, bland annat nio meter jämtlandsdräll i mohairblandning.
– Jag visste att jag ville göra en kappa med ett väldigt tydligt handvävt uttryck. Att vävningen skulle få synas utåt och dra uppmärksamhet till sig, säger hon.

Tyget till kappan är inspirerat av en solrosmönstrad filt från hennes barndom, och formen med markerade axlar är hämtad från en fåtölj som gjorde stort intryck på henne som liten.

Hon har använt olika kombinationer av lin, bomull och ullgarn i både varp och inslag i de olika plaggen. Det krävdes många vävprover för att komma fram till rätt färger och material. För att hinna med all vävning har hon fått sitta uppe långa nätter. Men att bara gå och köpa tyger hade inte alls gett samma resultat, menar hon.
– För mig är handarbete lika roligt som modedesign och materialen jag använder är lika viktiga som formgivningen. Jag tycker ofta vi pratar väldigt mycket om former och silhuetter och väldigt lite om material, men tygerna påverkar ju plaggets uttryck otroligt mycket. Det är jättesvårt att hitta tyger som ger den känsla man vill ha. För mig är det jätteskönt att ha kunskapen att kunna tillverka mitt material själv.

28 juni 2022

Gör det själv

Hemslöjd åsikt

Lappa och laga med Hemslöjd

Följ @hemslojd på Instagram