Tahrirtorgets täcken

Hany Abdel Kader upplevde revolutionen på Kairos gator och dokumenterade den genom lapptäcken.

Text Jenny Gustafsson
Foto Claudia Willmitzer
3 april 2019

»Mitt första revolutionslapptäcke gjorde jag under revolutionen 2011, mitt under demonstrationerna. Jag kände starkt att jag måste dokumentera allt som hände där på Tahrir-torget, föreviga det på något sätt. Och khayamiya är ju mitt jobb och hantverk, det jag kan bäst av allt.

Jag började på samma sätt som jag alltid gör – lade ut ett stort papper på golvet och ritade ut mönstret. Jag ritade allt som hade med revolutionen att göra: vad jag sett själv, vad jag hört från vänner, vad jag sett på TV. Soldaterna och vapnen, alla folk som var ute och demonstrerade. Familjerna, de unga konstnärerna, alla välkända platser i staden.
Det var en overklig tid för oss, revolutionen. Kairo hade alltid varit en lugn och fredlig plats, nu plötsligt hade vi stridsvagnar nedanför fönstret.

Idag har det gått mer än åtta år sedan revolutionen. Jag har gjort tre täcken, alla med liknande mönster. Den senaste har jag fortfarande i min butik. De två första är på museum i Storbritannien, den ena på Durham University och den andra på Victoria & Albert Museum.

Hany abdel Kader med sitt lapptäcke med bilder från revolutionen i Egypten 2011

Khayamiya, som betyder »tältmakeri«, är en gammal konstform här i Egypten. Förr i tiden sydde hantverkarna stora tält – gigantiska, med färgglada handgjorda applikationer. Och varje år gjorde de en kiswa, den broderade dekorationen som hängs över kaaba-stenen i Mecka, som transporterades med karavan till Saudiarabien. Min farfar var en av dem. Hans namn, Al-Mekkawi, betyder »från Mecka«. Han var en stor konstnär fram till sin död 1968, sex år innan jag föddes.

Jag började min bana som alla lärlingar gör, med att hjälpa till i ateljén. Brände mina fingrar på det varma kolet som hettade upp strykjärnet, spenderade långa eftermiddagar med att memorera de äldre mästarnas teknik.

Hantverket har förändrats sedan dess, förstås. Vi är färre som arbetar med det idag. Men efterfrågan finns kvar. I Kairo vill folk fortfarande ha khayamiya vid bröllop och festligheter, eller när någon i familjen gått bort.

Jag vet ingen annan som gjort politiska khayamiya, inte som mina. Revolutionen var en fantastisk tid i Egypten, den visade att vi kunde förändra saker i samhället. Jag har flera skisser som väntar där hemma. Men allra helst skulle jag vilja göra ett stort, traditionellt tält – jag önskar att en kund kom in och gjorde en sådan beställning!«

3 april 2019

Gör det själv

Hemslöjd åsikt

Följ @hemslojd på Instagram

Låt oss inspirera dig!

Få Hemslöjds digitala nyhetsbrev gratis i din mailbox.
Jag godkänner att Hemslöjd sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Här kan du läsa vår integritetspolicy