Krönika

Långsamheten i fartens tid

Text Petra Bäckman
Foto Caroline Bäckman / Miriam Lehnart
26 januari 2012

Tid är pengar sägs det. Det låter enkelt och slagfärdigt, men är egentligen en förvirrande hopblandning av två helt olika valutasystem. Tid är tid helt enkelt och tiden har ett eget värde som är långt mer komplext än vad som kan räknas i kronor och ören.
»Det finns inget öppet köp för min tid« säger Sandra, 27, i en intervju och belyser hur tiden – till skillnad från pengarna – kopplas till värden som är personliga, emotionellt laddade och oersättliga. Att köpa en upplevelse är att köpa tid som aldrig går att få tillbaka igen vilket gör förväntningarna och kraven högre och domen över ett felköp hårdare.

Hej!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration!
Gå till Mina sidor för att få mer information

Vill du läsa hela artikeln?

Prenumerera! Då får du tillgång till alla våra artiklar på hemslojd.se. Väljer du pappersprenumeration ingår digital läsning!

Köp prenumeration här
Redan prenumerant?

Problem att logga in? Läs mer här.
Vägguret av Siren Elise Wilhelmsen illustrerar hur tiden går genom att sticka en maska varje halvtimme. Efter ett år är en två meters halsduk klar.

Vi lever idag i ett samhälle där den upplevda tidsbristen är utbredd. I alla kulturer blir det svåruppnåeliga och ovanliga eftertraktat och så är det nu med tiden hos oss. Konsekvensen blir att vi upplever två olika sorters tid som präglar våra beteenden och prioriteringar. Den första är den snabba tiden. När värdet av tiden uppgraderas stiger kraven på vad man får för sin tid och sin insats. Man vill inte slösa. Vi ser brist på tålamod, krav på direkt respons och omedelbar service. Den digitala kommunikationen bäddar för de snabba kontakterna och höjer ribban. Att tillskriva tiden så högt värde ger en ny status till långsamheten, den andra sortens tid. Den långsamma tiden är att ha råd att slösa med minuter. Att ha makten över klockan, stanna upp och gå in i långsamma processer. Att ha en hobby, ett intresse eller tid för gemenskap har blivit den nya rikedomen.

Här kommer alla ni handarbetare, slöjdare, DIY-are, formgivare och skapare in i bilden. Som alla andra är ni och era kunder vana att jämföra och konkurrera med prislappar. Men det finns andra sätt att se på värde. Ni erbjuder långsamhet och tid. Ni säljer något som är värdesatt enligt den nya valutan – antingen en upplevelse som tar tid, eller en produkt som har tagit tid att forma och skapa. Något som kopplas till det personliga, emotionellt laddade och oersättliga. Det är inte konstigt att tiden värderas högre just nu när vi brottas med svajig pengaekonomi. Tidsvalutan rycker in där pengarna inte pallar trycket. Tiden finns där som en stabil tillgång med pålitligt värde.

Långsamheten och snabbheten är två sidor av tidens mynt, de gynnar varandra och stärker varandras värde. Både snabbt och långsamt har attraktiva mervärden för dagens människor och konsumenter, men de är olika och ska användas för olika syften och i olika situationer. I rätt läge är långsamheten en stark konkurrenskraft som står fast genom alla konjunkturer.

Det sägs att tid är pengar, men tid är tid. Våga lita på tiden – det är den som är vår nya valuta.

Petra Bäckman är etnolog och trendanalytiker.

26 januari 2012

Hemslöjd åsikt

Gör det själv

Lappa och laga med Hemslöjd

Vill du få gratis nyheter och inspiration från Hemslöjd?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!