Nitiskt & kritiskt

»Helt klart värt besväret!«

Håriga slingor, sakliga kanslistygn och rusig bottensöm. Stygn fyllda av patos, protest och passion. Möt tre brodöser som tar ut svängarna.

Text Axel Norén
Foto Alexander Mahmoud
10 oktober 2018

Carina Olsson: »Bottensömmar är ganska vanliga i hallands- och blekingesöm,
och eftersom min mamma ofta broderade blekingesöm har jag sett mycket sådan. Men bottensömmar har ofta varit trista och förutsägbara här i landet. Tekniken finns där, men den är inte särskilt utvecklad. Sömmen används ofta som en komponent i ett större broderi, men har sällan huvudrollen. Desto mer utvecklad har den varit i England. När
jag bläddrade i en bok om engelskt yllebroderi hittade jag ett väldigt fint broderi efter ett gammalt mönster där brodösen hade använt bottensömmar för att få fram ett motiv med fina rosor. Det vanligaste är att bara ha dekorativa mönster, men här föreställde broderiet något. Jag tyckte det var häftigt.

Vill du läsa hela artikeln?

Just nu får du tillgång till hela vår nya sajt helt gratis. Allt vi behöver är din e-postadress.


Själva tekniken är väldigt enkel. Man börjar med att lägga ett grundgaller, antingen med vågräta och lodräta eller med diagonala linjer. Principen är densamma, men det visuella uttrycket skiljer sig åt. Sedan börjar man dekorera. Det enklaste är att sätta korsstygn där rutorna möts. Det gör att nätet dras ihop och skapar intressanta mönster.
Att lägga gallret går snabbt och lätt och därför är bottensömmar väldigt tacksamma att experimentera med. Jag har testat att använda olika färgkombinationer och garnsorter för att se hur det påverkar helheten. Använder man ull till grundgallret så kan man använda ett glansigare material, till exempel lin, till dekorationerna. Då framträder roliga kontraster. Eller så använder jag samma material men med en dämpad färg i gallret. Om man sätter korsstygn i hörnen där gallertrådarna möts och sedan broderar ett stort kors över varannan ruta och drar åt lite extra så böjer sig gallertrådarna till rundlar. Det kan bli väldigt häftiga mönster.

Dekorationerna kan vara vad som helst: tofsar, plattsömsprickar, knutar… Jag tycker om att testa mig fram förutsättningslöst. Vad händer om man gör ett större galler eller byter ut materialet? Jag testade att virka en rad luftmaskor som jag sedan använde som galler. Jag använde en grövre nål, och sedan var det lite pill med att få det på plats eftersom jag gärna ville ha den räta sidan uppåt. Men det var helt klart värt besväret. Gallret stod ut mer och gav broderiet en tredimensionell effekt, och det var precis vad jag ville. Jag tycker om när ett mönster känns under fingrarna.

Carina Olssons kudde finns med i häftet Bottensömmar från Hemslöjdens förlag.

När jag håller kurser märker jag att mina elever gärna sätter gallret alldeles för tätt. Då blir det svårt att få plats med dekorationer. Många vill också få rutorna exakt lika stora,
men det är inte så noga tycker jag, eftersom det inte syns så väl när man drar ihop rutorna och sätter dekorationerna.

Nu har jag skrivit ett häfte om bottensömmar för Hemslöjdens förlag. Där presenteras tjugo olika prover. Det mesta är provlappar, men det finns också andra grejer. Bland annat en kudde som är helt täckt i bottensöm. I mitten av den använder jag rutor på sju gånger sju millimeter, och runtomkring en ram med bredare rutor på två gånger två centimeter. Jag hoppas att de som läser häftet ska få inspiration att våga testa och experimentera sig fram. Inte bara på små provlappar utan också lite större projekt.

Nu verkar det som om bottensömmar har blivit trendigt i broderivärlden och börjar tas upp allt mer i utbildningarna. Det är jättekul. De förtjänar att få lite uppmärksamhet.«

10 oktober 2018

Gör det själv

Hemslöjd åsikt

Följ @hemslojd på Instagram

Låt oss inspirera dig!

Få Hemslöjds digitala nyhetsbrev gratis i din mailbox.
Jag godkänner att Hemslöjd sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Här kan du läsa vår integritetspolicy