lite om nödens konst
I fredags fick jag chansen att gå på en utställning på Östasiatiska museet här i Stockholm, Boro – Nödens konst. Nödens konst, en fin formulering tycker jag, som har funderat högt och ventilerat här kring estetik och uttryck som springer ur behov och funktion. Jag tycker utställningen var så spännande och snyggt gjord, tipsar om den ifall man är det minsta intresserad av att lappa och laga, japanska hantverkstekniker, klädhistoria, ja ni fattar!
Bara att gå på en utställning i sig kändes kul och uppfyllande på ett sätt som jag hade glömt att det kan kännas…? Jag hade knappt koll på att det gick att gå på museum igen. Efter skolan har jag känt att kvoten för hur mycket mer konst och hantverk jag kan ta in har varit fylld, så den ofrivilliga pausen som pandemin satte på utställningsbesökandet har inte påverkat mig nämnvärt. Men! Den här utställningen iallafall, det var som att få en present. Tillräckligt med tid hade väl gått utan att jag fattat det själv, antar jag.
Vi tog 2:ans buss dit, i Slussen byttes busschaufförerna av, och han som klev av sitt pass bar en tygkasse som var förstärkt av och lagad med silvertejp. Den såg ut att hålla och alla sätt är bra utom de dåliga.
Boro alltså, den japanska benämningen på textilier som lagas och lappas i evinnerlighet, av nödvändighet och sparsamhet. Här är en artikel om boro på Hemslöjden och sen kan du googla dig till andra detaljer. Jag är för dåligt påläst om boro specifikt för att säga så mycket om det, jag tänker mest på lappat och lagat i allmänhet. Och hur likt man har gjort det världen över, likheter finns fler av än skillnader, eller hur.
Några plagg för överkroppen, lappade så många gånger att det är svårt att urskilja vad som är det ursprungliga skjortan… Precis som med sockan från Bohuslän jag skrev om för ett tag sen. Lapp över lapp förhindrar att håligheter rivs upp än mer men fyller också en termosfunktion, där lagren av material värmer snarare än materialen i sig (bomull, hampa, rami).
Så vackert!
Ett täcke/värmande textil av ihopskarvade trasvävnader (så smala våder, nyfiken på hur de har vävts, vad för typ av vävstol?) som har sytts ihop med en baksida, och sen nedsytt med ganska långa stygn i oregelbunda rader. Förmodligen nån slags stoppning i också, det stod inte. Hur fint! Och så likt sängtäckena i östgötadräll. Klicka på bilden nedan för att lära dig mer om dom.
Angående våder och ihopskarvade textilier, kan jag meddela att jag har en mapp full med bilder på såna också. Det är så mycket nödens konst det med. Tycker det är så fint med gamla ryor, och andra textilier som är ihopsydda på mitten, särskilt om de är mönstrade och det inte har kunnat gå att passa ihop våderna helt perfekt, fastän kanske intentionen är att de ska passa ihop perfekt. Som att skarven är given och typ osynlig, eftersom det inte går att få till en bredare textil på annat sätt. Det kommer nog dyka upp en liten bildkavalkad här om det snart.
Tillbaka med en bild på min älsklingssocka. Nu kommer lite bilder på svensk lappning och lagning från… digitaltmuseum.se. Man kan trycka på bilden och komma till källan. Finns det någon samling med lappat och lagat någonstans som man kan se IRL? Hör av dig om du vet! Har googlat mig blodig. Vill se gamla grejer alltså, inget nutida.
En till socka. En lappning i nivå med sockan ovan, men utan lika sjuka stygn.
Ett litet inpass med min egen socka. De två små bruna stoppningarna blev till idag.
Ja nu blev det ännu mer sockar men det här är det sista paret. Så fint visst? Lagom hafsigt, lagom ömsint lagat.
En skjorta som använts runt sekelskiftet, lagad med 19 lappar. Fint med dom snarlika randningarna på grundskjorta och lapp.
Det var det hela! Eller förresten, länkar också till senaste avsnittet av min favoritpodd Crazy Town där dom pratar om att dom ska börja lappa byxor ca 50 min in och vad dom tänker att man kan göra åt problemet att även ett lagat/lappat par byxor ser trasiga ut.
Hej!