Blogg / A Hard Slojd Life

Hoppströmmen under bar himmel.

10 juni 2012

Igår kväll gav jag mig av till Hoppströmmen, som jag bara fiskat en gång tidigare med ganska klent resultat. Men nu hade jag tagit reda på lite mer fakta om sträckan. Jag hade packat med mig tältkåtan, om jag skulle vilja stanna kvar över natten. Jag kom dit vid 18-tiden och började fiska i de lugna delarna av den övre forsen. Jag hade en haröranymf med guldskalle på och kände snart ett hugg. Men sedan hände inget mer, så jag tänkte det var läge att byta fluga. Små sländor svävade i luften, inte många men de fanns där. Så jag provade en torrfluga. Sländorna hängde i luften med tydliga spröt från bakkroppen, så det blev en liten sländimitation med långa spröt. I övrigt vet jag inte om den var särskilt lik de riktiga sländorna, men storleken verkade bra. I den strida strömmen fiskade jag den såklart vått. En skaplig harr låg snart i håven. Den vägde drygt 4 hg och var en bit över fångstfönstret. Men jag fick snart en matfisk till den planerade kvällsmaten. Den låg precis inom fångstfönstret. Jag kastade återigen ut flugan och lät den flyta långt ner. Med ett plask i ytan försvann den och linan sträcktes. Jag vevade lätt in de första metrarna men när bara några meter av fluglinan återstod till tafsen blev det tryck i spöet. När jag fick upp fisken visade det sig vara en öring som hade tjurat i strömmen. Den vägde också knappt över 4 hg.
Nu ville jag se om någon annan fluga kunde fungera. Jag knöt på en Tippet and Silver. En fluga jag blivit förtjust i genom Hans Lidmans skrönor. Nu ville jag se om det gick att få fisk med den – i Ljusnan. Långt ner i forsen högg det. En liten öring gjorde två höga språng när den blev krokad. Två ljusnanöringar kändes inte så illa.

Nu var det dags att låta ytan vila lite. Jag gick och letade efter en lämplig tältplats. Då jag inte hittade någon sådan gick jag till bilen och hämtade sovsäck och liggunderlag. Tältet fick vara.

Jag gjorde en eld och lagade till harren på stranden mellan de båda forsarna. Sedan sträckte jag ut mig på liggunderlaget med ryggsäcken som kudde och tände en cigarr och drack kaffe. Luften var varm och kalldimman visade sig inte. Det skulle bli en behaglig natt under bar himmel.
Jag gick upp och gjorde några kast till. På en Grönlunds special fick jag en ytterligare matharr. Frukost!

Sedan kröp jag ner i sovsäcken. På morgonen kom en utter simmande uppför strömmen. Han ryggade när jag började fotografera. Om jag hade kunnat hålla mig från kameran hade han kanske simmat förbi på bara några meters avstånd.

Jag fiskade vidare på morgonen, men förmiddagarna verkar inte vara något vidare till fiske…

10 juni 2012
Blogg / A Hard Slojd Life

Reparerar en avsågad golvås – verkstadsbygget går vidare.

19 juli 2021

Jag har jobbat vidare på mitt verkstadsbygge. Renoveringen av en kornlada i Ljusdal till en slöjdverkstad. En kort programförklaring och en lång film.

Jag bygger av en existerande struktur. Av existerande (på platsen) resurser. Jag bygger inte billig lyx. This is the way.

The Spatula – episode four

2 maj 2021

Bygger verkstad.

14 mars 2021

Jag har börjat jobba med golvet i verkstaden. Ett golvbjälklag ska läggas in i det som varit ett stall. Denna del ska varmbonas. Jag har gjort någon slags slow TV/mix tape där jag visar hur ett träd blir en golvbjälke och fästs in i timmerväggen.