
Ängsblommor

Jag beundrar småkryp, blommor och stenar som finns i naturen. När man tittar på en sten då förstår man relativiteten bättre. Att en sten som är liten för en människa kan vara ett berg för en insekt. Eller en bräcklig, liten växt kan vara ett helt kastanjträd för en myra. Det var en utmaning för mig att rita ängsblommor till mattan. Jag ville att blommornas delikata karaktär skulle komma fram samtidigt som det inte gick att rita dem lika fragila som de är i förhållande till människor för jag har alltid gillat mattor med större blommor. Om man vill göra en handknuten matta med många detaljer då måste man öka mängden av knutarna. Man brukar räkna antal knutar per sju centimeter. En väldigt detaljerad matta har omkring 60 knutar per sju centimeter, då kan man istället välja silkesgarn för att få färre knutar. Efter många turer och diskussioner med Sahar som sitter i Teheran och är professionell kartritare för mattor bestämde jag mig för 40 knutar (per sju centimeter alltså). Jag valde att bli en mycket mindre varelse och titta på växterna med andra ögon och få dem att bli lite pampigare. Jag ville också få en sorts känsla av djup och rörelse i mattan och för att nå det justerade jag växterna i förhållande till varandra många gånger. I Iran finns utbildningar på högskolenivå som lär ut hur en ritar en matta. Jag hade inte hela den kunskapen men jag behövde den eftersom jag var inställd på att rita en klassisk persisk matta av den sorten som görs i iranska städer. På landsbygden och bland nomadfolken gör man mattor på frihand utan att titta på något mönster och då utgår man en del från tradition men mycket freestyling också. Jag ville rita blommor som aldrig har funnits på iranska mattor inom en klassisk matt-tradition.
För att hitta det uttrycket tittade jag på en av mattorna som jag har hemma varje dag. Jag till och med tog en bild på mattan och tittade på bilden även när jag inte var hemma. På så sätt fick jag de rörelserna på något sätt i kroppen och då blev det mer naturligt att rita blommorna i de dansande, kurviga formerna som jag ville åstadkomma.
Jag är väldigt nöjd nu med hur blommorna och djuren ser ut och är nyfiken på att se hur de kommer att bli senare när man tolkar dem till knutar av ullgarn.
illustration i detta inlägg ©Shabnam Faraee 2020